Terokai Makkah

Kota suci di mana hati umat Islam bercita-cita untuk melaksanakan ibadah haji dan umrah.

KOTA SUCI MAKKAH

Kota suci di mana hati umat Islam bercita-cita untuk melaksanakan ibadah haji dan umrah. Ia mempunyai Masjidil Haram dan Kaabah yang mulia, kiblat (arah yang digunakan oleh umat Islam dalam pelbagai konteks agama) umat Islam dalam solat.

Ia adalah kota yang menyaksikan kelahiran ciptaan yang paling mulia, meterai para nabi dan rasul, Nabi Muhammad, semoga sejahtera dan doa ke atasnya.

Dari pergunungan tinggi kota ini, mesej toleransi Islam disebarkan ke seluruh pelusuk bumi selepas turunnya Al-Quran. Makkah terletak di sebelah barat Kerajaan Arab Saudi.

Semasa pemerintahan raja-raja Kerajaan, ia telah mendapat banyak perhatian kerana peningkatan jumlah jemaah haji, dari tahun ke tahun.

Mercu tanda Makkah yang paling menonjol, Masjidil Haram, juga telah menyaksikan banyak pembesaran pelbagai bahagiannya.

Mashaer (tapak suci) juga telah menyaksikan beberapa kerja pembangunan untuk menyediakan segala cara keselesaan dan jaminan untuk semua jemaah dari dalam dan luar Kerajaan.

TEMPAT SUCI

MINA

Satu peringkat perjalanan haji. Ia dicirikan oleh khemah putih. Ia baru-baru ini memenangi Anugerah Rekod Dunia Guinness untuk bandar khemah terbesar di dunia.

Ia menyediakan banyak perkhidmatan, termasuk Keretapi Mashaer, kem perumahan, katering, sistem pengangkutan, sistem elektrik bersepadu, dan rangkaian jalan raya yang saling bersambung.

Jemaah haji biasanya menghabiskan Hari Tarwiyah (hari kelapan Dzulhijjah) di sana dan kembali ke Mina semula untuk menghabiskan Hari Nahr (hari kesepuluh Dzulhijjah) dan tiga hari Tasyriq (hari kesebelas, kedua belas). , dan hari ketiga belas Dzulhijjah). Mina adalah peringkat pertama haji. Ia mempunyai status sejarah dan agama.

Ia terkenal dengan mercu tanda arkeologi dan peristiwa bersejarah, kerana ia terletak dalam sempadan Masjidil Haram antara Makkah dan Muzdalifah, 7 km ke timur laut Masjidil Haram.

Mina juga termasuk lanjutan “Ain Zubaida,” sebagai tambahan kepada beberapa telaga lama, termasuk telaga Kadana. Mina terkenal dengan pasar bermusim yang bersejarah termasuk Pasar Arab yang diberi nama ini kerana kebanyakan jemaah Arab pernah mempamerkan barangan mereka di pasar ini dari hari kesepuluh hingga hari ketiga belas Dzulhijjah.

ARAFAH

Salah satu peringkat perjalanan jemaah haji. Ia berlaku pada hari kesembilan Dzulhijjah, di mana jemaah haji berdiri di Arafah. Nabi saw bersabda: (Haji itu Arafah).

Itulah sebabnya ia dinamakan Hari Haji Terbesar. Berdiri di Arafah dan berdoa di mana-mana dalam sempadan Arafah atau Gunung Rahmat dibenarkan pada hari Arafah.

Pada hari Arafah, jemaah haji bergabung dan mengqasarkan solat Zuhur dan solat Asar. Doa itu mempunyai khutbah sebagaimana Nabi saw, melakukan sebagaimana baginda mengerjakan haji, menyampaikan khutbah, dan memimpin umat Islam dalam haji perpisahan terakhir baginda.

Jemaah haji mula bertolak dari Arafah untuk menuju ke Muzdalifah selepas matahari terbenam. Hari Arafah mempunyai fadhilat yang besar, sebagaimana sabda Rasulullah saw bahawa hari Arafah adalah hari yang terbaik bagi Allah.

MUZDALIFAH

Allah menyebutnya al-Masy’ar al-Haram dalam Al-Quran: (Tetapi apabila kamu bertolak dari Arafah, ingatlah Allah di al-Masy’ar al-Haram).

Ia adalah peringkat perjalanan haji. Ia terletak di antara Mina dan Arafah. Para jemaah bermalam di sana selepas mereka bertolak dari Arafah.

Mereka menyertai dan mengqasarkan solat Maghrib dan Isya serta mengumpulkan batu kerikil untuk Jamarat, di Mina. Jemaah haji tinggal di sana untuk sebahagian daripada malam atau sehingga subuh keesokan harinya, hari raya, untuk bergerak ke Mina.

MASJID NAMIRAH

Sebuah masjid yang dibina di Arafah di mana Nabi saw menyampaikan khutbah untuk haji perpisahan terakhir. Di Masjid Namirah, ribuan jemaah bersolat zuhur dan asar pada hari Arafah.

Ia terletak di sebelah barat Arafah. Bahagian barat Masjid terletak di Wadi ‘Arnah, iaitu lembah Makkah Al-Mukarramah di mana Rasulullah melarang jemaah haji berdiri di sana kerana ia bukan sebahagian daripada Arafah, tetapi ia sangat dekat dengannya.

Masjid Namirah dikenali dalam banyak kitab dengan beberapa nama lain, seperti Masjid Nabi Ibrahim, Masjid Arafah, dan Masjid Arnah. Nama Masjid Arafah berasal dari sebuah perkampungan di luar Kawasan Arafah di mana Rasulullah saw bersemayam dan kemudian berpindah ke lembah, di mana baginda solat zuhur dan asar serta menyampaikan khutbah di Masjid.

Semasa era Negara Saudi, Masjid menyaksikan pembesaran terbesar dalam sejarah, di mana ia menjadi masjid kedua terbesar di Makkah dari segi keluasan selepas Masjidil Haram.

Panjang Masjid dari timur ke barat ialah 340 meter, dan lebar dari utara ke selatan ialah 240 meter. Keluasannya melebihi 110,000 meter persegi. Di belakang Masjid pula terdapat kawasan berlorek seluas 8 ribu meter persegi. Masjid ini menempatkan kira-kira 350 ribu jemaah.

Ia mempunyai enam menara dan bilik penyiaran luar yang dilengkapi untuk menyiarkan khutbah dan solat zuhur dan asar pada hari Arafah, secara langsung melalui satelit.

JAMARAT

Salah satu mercu tanda Mina yang paling menonjol ialah Jamarat atau Tiang Jamrah yang dilemparkan di Jambatan Jamarat. Tiga Jamarat terletak di Lembah Mina.

Pada masa ini, mereka berada di dalam Jambatan Jamarat, yang merupakan salah satu pencapaian besar Kerajaan Kerajaan, untuk mengatur orang ramai dan memberikan keselamatan apabila mereka pergi melontar Jamarat.

Pada permulaan hari Nahr, hanya tujuh kerikil dari Jamrah yang paling besar yang dilemparkan. Pada hari-hari Tasyriq, setiap Jamrah dilemparkan dengan tujuh kerikil, dari Jamrah Terkecil, Jamrah Tengah, dan akhirnya Jamrah Terbesar.

Seorang jemaah haji boleh melontar Jamarat dari mana-mana tingkat Jambatan Jamarat. Amat penting bagi jemaah haji untuk mematuhi jadual Tafweej (Penghantaran Berkelompok) yang ditetapkan oleh penganjur untuk melontar Jamarat dan arahan pergerakan, demi menjaga keselamatan dan keselamatan orang lain.

Jambatan Jamarat adalah salah satu projek perintis yang telah membuat lonjakan tamadun dan kejuruteraan dalam perkhidmatan jemaah haji. Kemudahan Jamarat terdiri daripada empat tingkat, sebagai tambahan kepada tingkat bawah.

Ia adalah 80 meter lebar dan mempunyai 12 pintu masuk untuk Jamarat dan 12 pintu keluar di empat arah, yang mengurangkan kesesakan. Jambatan itu dihubungkan dengan kem jemaah haji.

PENGINAPAN

Slide 2
Al Safwah

Terletak bertentangan dengan Pintu Raja Abdul Aziz di Makkah, Al Safwah Hotel menawarkan penginapan moden dan mewah di bangunan tinggi di Masjidil Haram. Menyediakan perkhidmatan Wi-Fi percuma. Bilik-bilik di Al Safwa Royal Orchid Hotel dilengkapi dengan perabot kontemporari dan dilengkapi dengan TV skrin rata dengan saluran satelit. Semuanya berhawa dingin dan mempunyai bilik mandi en suite dengan peralatan mandian terpilih.

Slide 3
Raffles

Raffles Palace ialah hotel suite eksklusif dengan pemandangan Masjidil Haram dan Kaabah yang menakjubkan di lokasi utama betul-betul bersebelahan dengan Masjidil Haram. Butler profesional menyediakan gaya perkhidmatan khas Raffles. Hiasan Raffles yang mewah dengan lantai marmar dan permaidani oriental membuatkan anda berasa seperti di rumah sendiri.

Slide 3
Fairmont

Hotel Fairmont terletak hanya 100 meter dari Masjidil Haram, di dalam Menara Jam Makkah Al Mukarramah, dan dianggap sebagai salah satu bangunan tertinggi di dunia. Ia mempunyai pusat kecergasan yang serba lengkap, tab mandi panas, sauna dan bilik wap. Ia menawarkan perkhidmatan concierge sepanjang masa.

Slide 3
Dar Al Tawhid InterContinental

Hotel Dar Al Tawheed Contenintal dibezakan dengan lokasinya, hanya beberapa langkah dari Masjidil Haram dan Kaabah. Terdapat dua pintu masuk peribadi ke Masjidil Haram terus dari pintu pagar hotel, memberikan keselesaan dan privasi tetamu terhormat kami semasa mengerjakan haji dan umrah.

Slide 3
Hilton Suites

Hilton Suites terletak di tengah-tengah kota suci Makkah, menghadap ke Masjidil Haram. Wi-Fi percuma dan masjid persendirian yang berasingan untuk lelaki dan wanita di premis hotel.

Slide 3
Swissotel Makkah

Swissotel Makkah terletak di menara tinggi di tengah-tengah dunia Islam, dengan pemandangan Kota Suci. Hotel ini adalah sebahagian daripada kompleks Abraj Al Bait yang mengagumkan, menghadap Kaabah Suci dan menyediakan akses terus ke Masjidil Haram dari Jalan Ibrahim Al Khalil dan pintu masuk ke Terowong Umm Al Qura. Terdapat juga akses terus ke hotel dari kompleks Abraj Al Bait.

Slide 3
Conrad

Conrad Makkah terletak di tengah-tengah kota suci Makkah, hanya beberapa langkah dari Kaabah dan Masjidil Haram. Hotel ini mudah diakses melalui Jalan Umm Al Qura yang menghubungkan ke Lebuhraya Makkah-Jeddah. Para tetamu juga boleh menikmati restoran yang terdapat di lokasi.

Slide 3
Jabal Omar Hyatt Regency

Jabal Omar Hyatt Regency terletak di tengah-tengah kota suci Makkah. Hotel ini hanya satu minit berjalan kaki dari Masjidil Haram. Para tetamu boleh menikmati WiFi percuma di seluruh kawasan penginapan. Terdapat tempat solat lelaki dan perempuan di aras parkir persendirian.

Slide 3
Mövenpick Hotel & Residence Hajar Tower Makkah

Mövenpick Hotel & Residence Hajar Tower Makkah terletak di salah satu bangunan tertinggi di dunia, menghadap ke Masjidil Haram, menggabungkan kemudahan moden dan tradisional, tempat makan mewah dan kedai di lokasi.

Slide 3
Elaf Kinda Hotel

Elaf Kinda Hotel terletak bersebelahan dengan Wakaf Raja Abdulaziz yang menghadap ke Masjidil Haram, antara Pintu Raja Abdulaziz dan Pintu Raja Fahd, beberapa langkah dari Kaabah, dan menawarkan akses terus ke Masjidil Haram. Ia mempunyai bilik-bilik yang elegan dengan Wi-Fi percuma.

Slide 3
Midan Hotel

Midan Hotel yang bertaraf 5 bintang ini mempunyai 2 restoran, 1 lobi, 1 lounge sukan, 1 bar tepi kolam renang dan bilik yang sangat luas dengan balkoni yang menghadap ke litar lumba, serta WiFi percuma. Hartanah ini termasuk kaunter penerimaan tetamu 24 jam, perkhidmatan bilik dan pertukaran mata wang kepada tetamu.

Slide 3
Guest House Hotel

Guest House Hotel terletak di Makkah berhampiran stesen bas pusat, di mana tetamu boleh sampai ke Masjidil Haram dengan mudah. WiFi percuma disediakan dan semua unit mempunyai TV dengan saluran satelit serta dapur yang dilengkapi dengan peti sejuk dan mesin basuh. Setiap unit mempunyai bilik mandi peribadi dengan peralatan mandian pancuran mandian percuma.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slide 2
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
Slide 3
previous arrow
next arrow

PUSAT BELI BELAH

Souk Al Diyafa

Souk Al Diyafa adalah salah satu tempat membeli-belah paling terkenal di kota Makkah, kerana ia mengandungi sekumpulan besar kedai, yang merangkumi banyak barangan jenama terbaik, sama ada tempatan atau antarabangsa.

Souk Al-Khalil

Souk Al-Khalil -1 dibuka pada tahun 2013, terletak di bawah Jabal Omar Hilton Suites Makkah – dan Jabal Omar Hyatt Regency Makkah hanya beberapa langkah dari Masjidil Haram (Masjid Al-Haram), Souk Al-Khalil -1 adalah salah satu komersil terbesar pusat di destinasi Jabal Omar, di mana ia menampilkan gabungan pelbagai peruncit daripada peruncit antarabangsa dan kegemaran tempatan kepada butik mewah. Pemilihan jenama termasuk Abdul Samad Al-Qurashi, Footlocker dan MotherCare, selain peruncit mewah seperti Rolex, Sephora dan banyak lagi.

Makkah Mall

Makkah mempunyai banyak muzium yang menarik dan intim yang menerangkan sejarah bandar sebagai tempat kelahiran Islam dan persimpangan jalan untuk pengembara dari seluruh dunia selama berabad-abad.


Pameran Dua Masjid Suci membimbing pengunjung melalui pembinaan dan banyak fasa Masjid Al Haram di Makkah serta Masjid An Nabawi di Madinah—meninjau gerbang marmar yang rumit, pintu kayu yang ditebus dan banyak lagi, disimpan dan dipulihkan daripada lelaran sebelumnya daripada masjid-masjid.


Anda perlu mendapatkan kebenaran untuk melawat Muzium Kiswah bersebelahan—walaupun ia berbaloi untuk melihat di mana kiswah, kain sutera hitam seberat 670 kilogram yang disarungkan pada Kaabah, dibuat dengan tangan, dan ditenun dengan tulisan kaligrafi yang dibuat dengan benang. diperbuat daripada emas dan perak asli.


Di Muzium Makkah, terletak di Istana Al Zahir yang mewah, anda boleh belajar tentang sejarah pra-Islam rantau ini, sejak seni rock kuno, dan melihat beberapa syiling awal Islam dari dinasti Byzantine, Abbasiyah dan Umayyah serta salinan yang jarang ditemui Al-Quran berabad-abad lamanya dan teks penting lain.

MERCU TANDA

Menara Jam Terbesar di Dunia

Menara Diraja Jam Makkah menjulang lebih 400 meter di atas tanah. Ia adalah menara jam terbesar di dunia, dengan diameter lebih daripada 40 meter. Jam itu seberat 36 ribu tan.

Jam itu boleh dilihat dari seluruh kawasan Makkah al-Mukarramah dari jarak lebih lapan kilometer. Jam ini terdiri daripada empat antara muka, dan perkataan terbesar (Allah Maha Besar) di dunia boleh dilihat di atas jam, di mana huruf (A) dalam perkataan (Allah) panjangnya lebih daripada 23 meter.

Diameter bulan sabit ialah 23 meter, membentuk bulan sabit terbesar yang telah dibuat setakat ini. Dua kesaksian iman (saya bersaksi bahawa tidak ada yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya) juga dapat dilihat.

Muzium

Makkah mempunyai banyak muzium yang menarik dan intim yang menerangkan sejarah bandar sebagai tempat kelahiran Islam dan persimpangan jalan untuk pengembara dari seluruh dunia selama berabad-abad.

Pameran Dua Masjid Suci membimbing pengunjung melalui pembinaan dan banyak fasa Masjid Al Haram di Makkah serta Masjid An Nabawi di Madinah—meninjau gerbang marmar yang rumit, pintu kayu yang ditebus dan banyak lagi, disimpan dan dipulihkan daripada lelaran sebelumnya daripada masjid-masjid.

Anda perlu mendapatkan kebenaran untuk melawat Muzium Kiswah bersebelahan—walaupun ia berbaloi untuk melihat di mana kiswah, kain sutera hitam seberat 670 kilogram yang disarungkan pada Kaabah, dibuat dengan tangan, dan ditenun dengan tulisan kaligrafi yang dibuat dengan benang. diperbuat daripada emas dan perak asli.

Di Muzium Makkah, terletak di Istana Al Zahir yang mewah, anda boleh belajar tentang sejarah pra-Islam rantau ini, sejak seni rock kuno, dan melihat beberapa syiling awal Islam dari dinasti Byzantine, Abbasiyah dan Umayyah serta salinan yang jarang ditemui Al-Quran berabad-abad lamanya dan teks penting lain.

Jabal al-Noor (Gunung Cahaya)

Tempat Jibril pertama kali bertemu dengan Nabi, semoga saw dan selawat ke atasnya, dan menurunkan kepadanya ayat-ayat pembuka Al-Quran (Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan). Ia terletak 4 kilometer dari sebelah timur laut Masjidil Haram.

Ia dipanggil Jabal al-Noor, kerana cahaya nubuatan muncul di sana. Ketinggiannya ialah 642 meter. Ia mempunyai cerun curam dari 380 meter hingga 500 meter di atas paras laut. Ia adalah lima kilometer panjang dan 250 meter lebar. Bahagian atasnya menyerupai bonggol unta.

Di Jabal al-Noor, terdapat Gua Hiraa, yang merupakan salah satu tempat terpenting dalam sejarah Islam dan kenabian, sebagaimana Nabi saw pernah mengasingkan diri untuk beribadah kepada Allah sebelum ini. nubuatan, jauh dari penduduk Makkah.

Ia adalah celah di puncak Jabal al-Noor. Pintu masuknya menghadap ke arah utara, dan panjangnya empat hasta dan lebarnya satu dan tiga perempat hasta. Seseorang yang memasuki Gua menghadap ke Kaabah. Sesiapa yang berdiri di puncak Jabal al-Noor dapat melihat Makkah dan bangunannya.

Wakaf Raja Abdul Aziz untuk Dua Masjid Suci

Wakaf Raja Abdul Aziz untuk Projek Dua Masjid Suci adalah salah satu projek seni bina terbesar di dunia. Ia dibangunkan di atas 1.5 juta meter persegi. Ia terdiri daripada tujuh menara bersebelahan dengan ketinggian 600 meter.

Kapasiti mereka ialah 65 ribu orang. Projek itu termasuk masjid yang menempatkan 3,300 jemaah, selain tempat letak kereta yang dikaitkan dengan terowong bawah tanah di bawah bangunan dan menempatkan lebih 1,000 kenderaan.

Ia juga termasuk tangki air dengan kapasiti lebih daripada m3 53,000, untuk penyediaan air, terutamanya pada waktu puncak, dan sepanjang masa.

Kiswah

Kiswah Kaabah adalah sebahagian daripada sejarah Kaabah itu sendiri. Ia terdiri daripada sutera hitam di mana ayat-ayat Al-Quran disulam dengan air emas.

Ia terdiri daripada empat helai yang diedarkan pada muka Kaabah, selain bahagian kelima, iaitu tirai pada pintu Kaabah. Pembuatan Kiswah diselia oleh Kilang Kiswah Kaabah yang terletak di tengah-tengah Makkah Al-Mukarramah.

Kiswah diganti dengan yang baru sekali setahun semasa haji, selepas jemaah haji pergi ke Arafah.

Pintu Kaabah

Ia terletak di sebelah timur Kaabah. Ia naik dari tanah lebih daripada 222 cm dari Shazrawan. Pintu adalah 318 cm tinggi, 170 cm lebar, dan kira-kira setengah meter dalam.

Sebelum ini, Kaabah mempunyai lubang untuk memasukinya, yang kemudian diganti dengan pintu, yang mempunyai sejarah panjang dan telah beberapa kali diubah. Raja Abdulaziz bin Abdul Rahman Al Saud, semoga rohnya tenang, memerintahkan agar pintu baru dibuat pada tahun 1363 Hijrah.

Ia kemudiannya diperbuat daripada aluminium dengan ketebalan 2.5 cm dan ketinggian 3.10 meter. Ia disokong dengan batang besi. Kemudian, bahagian luar pintu ditutup dengan plat perak bersalut emas. Pintu itu dihiasi dengan nama-nama Allah yang indah. Semasa pemerintahan Raja Khalid bin Abdul Aziz Al Saud, semoga Allah merahmati baginda, baginda memerintahkan supaya pintu itu diganti dengan yang baru daripada emas tulen, yang pada masa ini ada.

Untuk masa yang lama, pintu dibuka secara tidak teratur, yang berbahaya kepada kehidupan mereka yang berada di tengah-tengah orang ramai. Ini menyebabkan pintu dibuka hanya dua kali setahun. Kali pertama pada bulan Sya’ban, untuk mencuci Kaabah, dan kali kedua pada awal Dzulhijjah, untuk mencuci Ka’bah dan menggantung Kiswah yang baru.

Gua Thawr

Tempat yang disembunyikan oleh Nabi dan sahabatnya, Abu Bakar As-Siddiq, semasa mereka dalam perjalanan ke Madinah semasa Hijrah (Hijrah).

Ia terletak di sebelah utara gunung Thawr, di selatan Makkah. Ketinggiannya ialah 760 meter dari aras laut. Ia terletak kira-kira empat kilometer dari sebelah selatan Makkah al-Mukarramah. Ia adalah batu berongga setinggi 1.25 m.

Ia mempunyai dua pintu masuk, satu ke sebelah barat, di mana Nabi dan sahabatnya masuk, dan satu lagi pintu masuk ke sebelah timur.

Jalan Pejalan Kaki Terpanjang di Dunia

Kerajaan Arab Saudi membina jalan pejalan kaki terpanjang di dunia. Panjangnya lebih 25 kilometer dari Jabal Al Rahma (Gunung Rahmat) di Arafah, ke Mina, melalui Muzdalifah, bagi memudahkan pergerakan jemaah haji mengikut piawaian antarabangsa tertinggi, demi memberikan keselesaan dan keselamatan kepada jemaah semasa pergerakan. antara tapak suci “Arafah – Muzdalifah, dan Mina”.

Ia termasuk 4 trek. Jalan pertama ialah 5,100 meter linear, yang kedua ialah 7,580 meter linear, yang ketiga ialah 7,556 meter linear, dan yang keempat ialah 4,620 meter linear. Untuk keselesaan jemaah haji, trek termasuk 1,000 tempat duduk, pelindung matahari, 57 papan arah, lebih daripada 400 tiang lampu berteknologi tinggi, 810 tanglung (LED), 25 menara lampu setinggi 30 meter, dan 100 tanglung 100 watt.

Lebih 400 tong sampah telah dipasang di kedua-dua belah jalan.

Kereta Api Mashaer

Laluan kereta api yang memudahkan kedatangan jemaah haji ke tapak suci dan menghubungkan tenggara Arafah dengan barat daya Mina (Kawasan Jamarat).

Kereta api itu melalui stesen di Arafah, Muzdalifah, dan Mina, di tiga stesen untuk setiap lokasi. Perjalanan bermula dari Stesen Jamarat, melalui Mina dan Muzdalifah, ke Arafah, dengan kelajuan antara 80-120 km sejam.

Ia berjalan tanpa pemandu, menggunakan sistem operasi automatik yang dikawal oleh pusat operasi dan kawalan. Terdapat 17 kereta api; 17 dengan 12 enjin untuk setiap satu. Mereka mengangkut 300 jemaah setiap perjalanan. Kapasitinya ialah 72,000 orang sejam. Kereta api boleh diakses dengan tanjakan, lif, tangga biasa dan elektrik, dan pagar elektronik.

RESTORAN

S1
Maqam

Sangat sedikit restoran yang tidak dibuka pada awal pagi di Makkah, tetapi kafe Maqam adalah salah satu daripada beberapa tempat yang dicirikan dengan menyajikan sarapan Arab, Turki dan Amerika, dan mereka mempunyai sekumpulan chef Saudi yang menyajikan hidangan paling lazat, gula-gula, dan kopi Turki.

S2
Al Bait

Pelbagai perisa antarabangsa yang mewah. terletak di tingkat 11 Al Marwa Rayhaan oleh Rotana. Dibuka untuk sarapan, makan tengahari dan makan malam.

S3
Afandim

Restoran Afandim ialah salah satu restoran Turki yang paling terkenal di Makkah, di mana menunya mengandungi banyak pilihan tersendiri.

S4
Relish

Restoran Relish adalah salah satu restoran terbaik, terbaik dan tercantik di Makkah. Ia adalah restoran Lubnan yang menawarkan menu lazat masakan tradisional Lubnan, Armenia, antarabangsa dan Eropah yang disediakan oleh cef paling mahir.

S5
Dar Kurkum

Jika anda peminat makanan India, Restoran Dar Kurkum adalah restoran India yang terbaik di Makkah, reka bentuk restorannya indah, dihias cantik dan mempunyai tempat istimewa untuk keluarga dan bujang, suasananya sangat bagus, bagus dan keselesaan...

S6
Al Tandoor

Restoran Al Tandoor dianggap sebagai salah satu restoran India yang paling penting di Makkah kerana hidangan lazat, resipi dan rasa terbaik makanan Indianya.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
S1
S2
S3
S4
S5
S6
previous arrow
next arrow

KUNJUNGI MAKKAH

Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Putera Mohammed Bin Abdulaziz di Madinah di Jalan Raja Abdulaziz melalui bas yang mengambil masa kira-kira 10 minit untuk sampai ke kereta api yang membawa pelancong ke Makkah. Sebagai alternatif, pengunjung boleh menaiki bas ke Jalan Abi Dhar di kawasan tengah Masjid Nabawi dan membawa orang ramai,

atau teksi menuju ke Makkah. Mereka juga boleh memilih untuk menyewa kereta daripada syarikat penyewaan di lapangan terbang dan menuju ke Makkah melalui lebuh raya Makkah-Madina. menahan mereka di tempat letak kereta. Apabila tiba di Makkah, pengunjung mesti meletakkan kereta sewa di salah satu tempat letak kereta di pintu masuk ke Makkah, seperti

Dari Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz di Jeddah

Terus ke masjidil besar. Ia juga membolehkan mereka menaiki teksi atau menyewa kereta daripada syarikat sewa dan menuju ke Makkah melalui Jalan Putera Mohammed bin Salman, Jalan Huda Al-Sham, atau Jalan Makkah-Jeddah lama, dan berhenti di salah satu tempat letak kereta di pintu masuk ke Makkah, dan bergerak darinya ke Masjidil Haram melalui satu tempat letak kereta di pintu masuk ke Makkah, dan bergerak darinya ke Masjidil Haram melalui

Dari Lapangan Terbang Antarabangsa TaifPenumpang yang tiba di Lapangan Terbang Taif boleh pergi terus ke Makkah dengan menaiki teksi atau menggunakan bas pengangkutan awam ke
Stesen Aif dan terus dari sana ke Masjidil Haram di Makkah.

allo grey logo

Aplikasi dibangunkan bagi memudahkan orang ramai seluruh dunia untuk tunaikan ibadah umrah Haji dan ziarah ke Arab

Kursus Kerjaya Mutawwif

Kerjaya sebagai Mutawwif dengan sijil pengiktirafan

Kursus Umrah & Haji

Senarai kursus yang ditawarkan bagi pemula Umrah dan Haji

Perlancongan

Pakej perlancongan di timur tengah yang menarik

Perlantikan Rakan Strategik dalam Korsortium UmrahPay Berhad. Berperanan sebagai Rakan Perkongsian perniagaan.

Pertanyaan secara dalam talian,sila daftar pada borang